Átláthatóság

Home  |  Etikus alapelvek   |  Átláthatóság

Átláthatóság

Az átláthatóság egy nagyon erőteljes eszköz az etikusság útján. Amit teszek, az látszik. Amit látnak a munkatársak, azt látják az ügyfelek. Nincs hamisság, nem visz el energiát a látszat fenntartása, nincs lelkiismeretfurdalás, … Kell ennél több? 🙂 

Az átláthatóságra való törekvés kihat a folyamatokra, működésre, kommunikációra, ügyfélkapcsolatokra, és még a cég méretére és tagoltságára is. Hasonlóan az egyszerűség alapelvhez, egy folyamatos törekvésnek kell lennie bennünk az áltláthatóság fenntartására.

Az átláthatóság megteremtése olyan, mintha mindenkinek adnánk egy térképet, ami alapján eligazodik a szervezeti működésben, megérti, ki mit csinál, tisztán látja a saját feladatát, és tevékenységének célját. Ha ezt az elvet alkalmazzuk, akkor joggal várhatjuk el, hogy mindenki jól végezze a munkáját. Egy másik pozitív hatása, hogy nem ad lehetőséget a „sunnyogásra”, hiszen mindenki tudja, kinek mi a feladata, és azt is, hogy ha nem látja el megfelelően. Egy ilyen környezetben nem érzik jól magukat azok az emberek, akik nem akarnak dolgozni, tenni a cég küldetéséért. Kis vállalkozásoknál az átláthatóság természetes, de nagyobb szervezetekben, ahol már több mint 30 ember dolgozik, és nem feltétlen látnak rá egymás munkájára, ennek megteremtésére energiát kell szánni, tudatosan kell vele foglalkozni. Az eredménye mindenképpen megtérül, mert mindenkinek a jobbik oldalát fogja erősíteni, hamar fény derült a működési zavarokra.

Hogy kerül ez a téma az etikus gazdálkodáshoz?

Egy etikus gazdálkodás, csak etikusan viselkedő emberekre épülhet. Az átláthatóság lehetővé teszi mindenki számára, hogy felismerje a fejlesztési, fejlődési lehetőségeket. Beindítja a kreativitását, az embereket a jóra ösztönzi, hiszen látható a tevékenységük és ez lehetőséget ad az elismerésre. Ettől a belső működés etikusabbá válik az egyének szintjén.

Ha kifelé is engedünk belátást abba, hogyan működünk, tiszták és átláthatóak a szolgáltatásaink, termék portfóliónk, az bizalmat tud ébreszteni a vevőkben.

A mai céges kommunikációk többsége hamis. Állítanak valamit, ami nem igaz, csak ügyfélcsalogatónak használják. Vagy szándékosan megtévesztő, vagy csak jobb arcukat igyekeznek mutatni gyengeségeiket eltakarva. 

Hogyan csináljuk?

A gondolkodás és kommunikáció helyes sorrendje: 

mit akarunk elérni (miért)  > hogyan fogjuk csinálni (milyen elvek mentén) > mit fogunk csinálni. 

Ha nem tiszta a miért, akkor álljunk meg, mert a lényeg fog hiányozni a tevékenységünkből. Ha tudjuk miért, de nem tudjuk hogyan álljunk neki, akkor ezen dolgozzunk, ne kezdjünk cselekedni.

Ma jellemzően a munkatársak többsége azt csinálja, amit mondanak neki, nem tudja hogyan kell, és mi értelme van. Nem mondják el neki. Amikor nem végzi valaki jól a feladatát, akkor “értetlenkedve” elmondják neki, hogyan csinálja. Ha akkor sem lesz sokkal jobb, akkor leszúrják, és szembesítik a cselekedetei következményeivel. Sokan ekkor értik csak  meg a tevékenységük értelmét. 

Ha egy betanítást azzal kezdünk, hogy a cég célkitűzéseit ismertetjük, elmondjuk, hogy miért fontos, majd rátérünk az alapelvekre, amik betartását fontosnak tartunk, akkor egy olyan alapot adunk a munkatársaknak, hogy maguktól el tudják dönteni mi helyes, mi a célravezető. Ebbe a keretbe már be lehet helyezni minden munkakört, láthatóvá válik annak szerepe, értelme.

Ezen megközelítés eredménye egyszerű folyamatok, felesleges tevékenységek megszűnése és egy önfejlesztő szervezeti működés.

ELŐZŐ

Tartósság

KÖVETKEZŐ

Folyamatos fejlődés biztosítása